Loading...

 

ΤΟ ΠΕΡΙΠΑΤΕΙΝ ΤΟ ΘΕΡΑΠΕΥΕΙΝ
ΜΕΓΑΡΑΔΕ ΠΡΟΣΒΑΣ ΤΩ ΤΕΙΧΕΙ ΠΑΛΙΝ ΑΠΙΗΣ

Ὑγιεία καὶ Χαρά

Τὸ θεραπεύειν διὰ τοῦ περιπατεῖν

Ἡρόδικος ὁ Σηλυβριανός, μεγαρικῆς καταγωγῆς, δάσκαλος τοῦ Ἱπποκράτη (καὶ ἴσως ἀδελφὸς τοῦ Γοργία) θεωρεῖται ὁ πατέρας τῆς Γυμναστικῆς καὶ τῆς Διαιτητικῆς.
Ἔζησε καὶ ἔδρασε στὴν Σηλυβρία (σημερινὴ πόλη Silivri), τὴν ἀρχαία πόλη τῆς Ἀνατολικῆς Θρᾴκης ἐπὶ τῆς Προποντίδας.
Ἡρόδικος, λοιπόν, ὁ δάσκαλος τοῦ μεγάλου μας Ἱπποκράτους, μᾶς προτρέπει στὶς πορεῖες, γιὰ θεραπευτικοὺς σκοπούς.
Μᾶς συνιστᾷ, ἐκτὸς ἀπ' τὸ περπάτημα, θερμά λουτρά, ἄσκηση, κατάλληλη δίαιτα γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς ὑγιείας.

Τὸν ἀναφέρει ὁ Πλάτωνας καὶ στὸν Φαῖδρο (227d), ὅπου διὰ στόματος Σωκράτους λέγει:
«ὥστ' ἐὰν βαδίζων ποιῇ τὸν περίπατον Μέγαράδε καὶ κατὰ Ἡρόδικον προσβὰς τῷ τείχει πάλιν ἀπίῃς, οὐ μή σου ἀπολειφθῶ»
δηλαδή ἐὰν βαδίζων μέχρι τὰ Μέγαρα,
καὶ σύμφωνα μὲ τὸν Ἡρόδικον ἀφοῦ φθάσεις στὰ τείχη, ξαναγυρίσεις!!
Τὸ πῶς καὶ τὸ γιατὶ «τὸ περιπατεῖν θεραπεύειν ἐστὶ» εἶναι δύσκολο νὰ περιγραφεῖ ἐπιστημονικῶς.
Ἡ ἱστορία, ὅμως, καὶ ἡ πρακτική, τὸ ἀποδεικνύουν ἀναμφισβήτητα.

Οἱ ἀσθένειες τοῦ σημερινοῦ πολιτισμοῦ εἶναι τοῦ καθίσματος.
Ὁ σημερινὸς πολιτισμός, ὡς πρὸς τὸν τρόπο ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου, χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὸ «καθησιό».
Σχεδόν ὁτιδήποτε σοῦ προσφέρει ὁ σημερινὸς πολιτισμός, τὸ κάνεις καθιστός.
Δουλειά, διασκέδαση, φαγητό, ποτό, σινεμά, τηλεόραση, διαδίκτυο, ὅλα γίνονται σὲ
καρέκλες, καναπέδες, κερκίδες, τραπεζάκια, γραφεῖα, πλοῖα, ἀεροπλάνα, αὐτοκίνητα, μηχανάκια, ποδήλατα - παντοῦ ὁ σημερινὸς ἄνθρωπος κάθεται.
Τὰ εἴδη τῶν καθισμάτων τέλος οὐκ ἔχουσιν.
Οἱ γιατροὶ ὅλων τῶν εἰδικοτήτων προτρέπουν τοὺς ἀσθενεῖς τους νὰ σηκωθοῦν καὶ ν' ἀρχίσουν νὰ περπατοῦν, νὰ κινοῦνται καὶ νὰ γυμνάζονται.

Ὅλες οἱ ἀναφορὲς τῶν ἀρχαίων συγγραφέων καὶ τοῦ Πλάτωνα γιὰ τὸν «Ἡρόδικον» ἐδῶ. (ὑπάρχει καὶ ὁ Ἡρόδικος ὁ Κρατήτειος)


Ὑγιεία καὶ Χαρά